تسهیلات یوزنت پیشرو انجمن‌های آنلاین امروز است، و از زمان شروع اینترنت شروع به کار در اینترنت کرد. در آن از طریق 'گروه‌های خبری' آن، بسیاری از موضوعات داغ مورد بحث قرار گرفته و بینش‌ها در مورد موضوعات مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. امروزه هنوز هم توسط میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان از یوزنت استفاده می‌شود. برای به اشتراک گذاری پرونده، و بحث در مورد موضوعات مختلف از آن استفاده شده و می‌شود و هنوز هم به عنوان یک انجمن در میان حرفه‌ای‌ها محبوب است. بسیاری از مردم نمی‌دانند که هنوز هم وجود دارد و می‌توان از آن برای دستیابی به داده‌ها و اطلاعات تخصصی استفاده کرد.
 

استفاده از آن

یوزنت در واقع قبل از فناوری اینترنت و از حدود دهه 1970 وجود داشته است. به عنوان یک منبع، به دلیل حجم گسترده‌ای از مطالب موجود در قالب پرونده‌های باینری که می‌توانند کاملاً سریع دانلود شوند و به خاطر گروه‌های خبری تخصصی آن، امروز همچنان کاملاً زنده و شاداب است.
 
یوزنت توسط مجموعه‌ای غیر متمرکز از سِرورهای متصل که میزبان گروه‌های خبری و پرونده‌های داده هستند کنترل می‌شود. هر موضوعی که مورد علاقه شما باشد، دارای گروه‌های خبری بعضاً هزاران نفری است که به آن خوراک رسانی می‌کنند. یوزنت یک سرویس غیر متمرکز نظیر به نظیر نیست بلکه یک سرویس متمرکز پولی است. در این جا چند نکته در مورد استفاده از آن برای کسانی که می‌خواهند به این منبع غنی از اطلاعات وصل شوند، آورده شده است.
 
یک ارائه دهنده خدمات را انتخاب کنید
قبل از هر چیز برای استفاده از یوزنت، باید به یک ارائه دهنده خدمات متصل شوید، که می‌تواند به شما امکان دسترسی به منابع آن را بدهد. برای این کار، باید در یکی از آنها دارای یک حساب کاربری ثبت شده باشید. بسیاری از ارائه دهندگان خدمات اینترنت حساب‌هایی را ارائه می‌دهند یا ممکن است از طریق منابع شخص ثالث به آنها دسترسی پیدا کنید. بیشتر ارائه دهندگان خدمات برای دسترسی، ماهانه یا سالانه هزینه‌ای مطالبه می‌کنند. مقدار آن بستگی به اندازه پهنای باند مورد نظر شما دارد. هزینه ها کاملاً جزئی و مقرون به صرفه است. 'Giganews' .یکی از محبوب‌ترین ارائه دهندگان خدمات است.
 
دریافت یک نرم افزار مشتری
برای دسترسی به منابع یوزنت از طریق حساب کاربریتان، باید یک نرم افزار ویژه تهیه کنید، که اغلب به عنوان یک خواننده شناخته می‌شود. این نرم افزار برای دسترسی به منابع یوزنت به سرورهای مختلف موجود در اینترنت متصل می شود. این برنامه‌های نرم افزاری معمولاً با هزینه کم یا به صورت رایگان قابل بارگیری یا در دسترس هستند. این نرم افزار شبیه به یک مرورگر وب است که در شبکه جهانی وب استفاده می‌شود. نرم افزاری را دانلود کنید که با سیستم عامل شما سازگار باشد. برای هر سیستم عامل، از جملهLinux ، Windows Vista  و Macintosh، نرم افزار مشتری‌های اختصاصی وجود دارد.
 
خواننده را نصب کنید
قدم بعدی نصب این نرم افزار پس از بارگیری آن است. اطمینان حاصل کنید که "مکان بارگیری" که انتخاب می‌کنید دارای فضای ذخیره کافی است زیرا پرونده‌های یوزنت می توانند بزرگ باشند.
 
پیکربندی خواننده یا ریدر
پس از مشترک شدن در ارائه دهنده خدمات، باید خواننده را مطابق با نام کاربری، رمز عبور و آدرس سرور ارائه شده توسط این سرویس به شما پیکربندی کنید. این یک مرحله اساسی است، زیرا شما بدون یک نام کاربری معتبر و ثبت نام نمی‌توانید به یوزنت دسترسی پیدا کنید.
 
در گروه‌های مختلف جستجو کنید و مشترک شوید
چگونه می‌توانید از گروه‌های خبری استفاده کنید؟ هنگامی که از طریق خواننده‌ها وارد شوید، پورتال‌های دنیای یوزنت برای شما باز است. شما می‌توانید اکنون لیستی از بایگانی‌های گروهی را بارگیری کنید و با توجه به حوزه مورد علاقه خود، به انواع گروه‌های خبری مختلف دسترسی پیدا کنید. امروزه هنوز هم توسط میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان از یوزنت استفاده می‌شود. خواننده به شما امکان می‌دهد در هر یک از این گروه‌های خبری مشترک شوید. پس از مشترک شدن در هر یک از آنها، آخرین ارسال‌ها و توسعه‌های مربوط به آن‌ها به طور خودکار در رایانه شما بارگیری می‌شود.
 
برای جستجو و بارگیری فایل‌ها، از خواننده نصب شده استفاده کنید. امکان بارگیری بسیاری از نرم افزارهای رایگان در یوزنت وجود دارد. از آن جا که بارگیری در این پلتفرم بر مبنای غیر متمرکز نظیر به نظیر انجام نمی‌شود، بلکه بارگیری به طور مستقیم از سرورها صورت می‌گیرد، سرعت‌ها به طور فوق العاده‌ای بالاست. برای شروع یک بارگیری خاص، باید فایلهای .nzb را که مشابه فایل‌های تورنت هستند، بارگیری کنید.
 
در واقع یوزنت به عنوان یک بولتن هیأت مدیره شروع به کار کرد. خیلی زود این سرویس به سرویسی تبدیل شد که به کاربران امکان بارگیری انواع فایل‌های دیجیتال را می‌داد. برای بارگیری پرونده‌ها از یک سرور یوزنت، همان طور که گفته شد باید در یک ارائه دهنده خدمات یوزنت طی برنامه‌ای ثبت نام کنید. سپس می‌توانید با استفاده از نوار جستجوی یک مرورگر یوزنت یا یک نمایه کنندهNZB ، فایل‌ها را جستجو کنید.
 
در انتخاب یک برنامه یوزنت چند فاکتور وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
 
- روزهای نگهداری باینری کامل: روزهای نگهداری باینری کامل نشان می‌دهد که ارائه دهنده خدمات یوزنت به چه میزان اجازه می‌دهد تا محتواها را روی سرورهای خود ذخیره کند. هرچه محتوای طولانی تر در سرور حفظ شود، محتوای بیشتری نیز می‌توانید از یوزنت بارگیری کنید.
 
- انتقال ماهانه: انتقال ماهانه، مقدار داده‌ای است که می‌توانید هر ماه بارگیری کنید. این معمولاً به گیگا بایت (GB) اندازه گیری می‌شود. برخی از برنامه‌های یوزنت انتقال نامحدود ماهانه را ارائه می‌دهند. برنامه‌های دیگر محدودیتی را در چند گیگا بایت برای بارگیری ماهانه در نظر می‌گیرند. برنامه‌های دیگری نیز به شما امکان می‌دهند تا از یک ماه به ماه دیگر مبلغ انتقال ماهانه را تغییر دهید.
 
- اتصالات: این تعداد اتصالاتی است که شما مجاز به داشتن آن‌ها در طی یک بار هستید. بیشتر پرونده‌هایی که از یوزنت بارگیری می‌کنید به چند قطعه شکسته می‌شوند. داشتن اتصالات بیشتر به شما امکان می‌دهد همزمان همه قطعات یک فایل یا چندین فایل را بارگیری کنید.
 
- امنیت: رمزگذاری Secured Sockets Layer (SSL) برای بیشتر اتصالات یوزنت در دسترس است. این امر ردیابی آنچه را که شما بارگیری و بارگذاری می‌کنید، برای اشخاص ثالث دشوارتر می‌کند. در بعضی موارد، این ممکن است مستلزم پرداخت هزینه اضافه‌ای باشد.
 
نکته: قسمت اعظمی از یوزنت به طور رایگان و بدون نیاز به انجام کارهای جانبی توسط سرویس گروه‌های گوگل (groups.google.com) ارائه می‌شود.
 
منبع: امکار فاتاک - Techspirited